ریتم آهنگ

فردریک ادوارد مک ویلیام؛ مجسمه ساز سورئالیست ایرلندی

فردریک ادوارد مک ویلیام؛ مجسمه ساز سورئالیست ایرلندی

فردریک ادوارد مک ویلیام

فردریک ادوارد مک ویلیام یک مجسمه ساز سورئالیست ایرلندی بود که عمدتاً در سنگ، برنز و چوب کار می کرد. او در طول زندگی حرفه‌ای خود دائماً سبک و موضوع خود را تغییر می‌داد، اما شاید بیشتر به خاطر مجموعه مجسمه‌های ایرلندی «زنان بلفاست» از سال 1971 شناخته می‌شود، که منعکس کننده تشدید خشونت در ایرلند شمالی در آن زمان بود. 20 قطعه در این مجموعه وجود دارد که چندین قطعه آن زنان را در حال پرواز در هوا پس از انفجار بمب نشان می دهد.

 

مک ویلیام در سال 1909 در بنبریج، شهرستان داون، پسر یک پزشک محلی به دنیا آمد. او بین سال‌های 1928 تا 1931 در مدرسه هنر بلفاست و مدرسه هنرهای زیبای اسلید در لندن، نقاشی هنرهای زیبا را پیش از انتقال به مجسمه‌سازی در اوایل دهه 1930 خواند.

 

کارهای اولیه کنده کاری روی چوب او تحت تأثیر هنر بدوی، به ویژه هنر آفریقایی و سادگی تقریباً ابتدایی آثار مجسمه ساز رومانیایی کنستانتین برانکوزی قرار داشت. نمونه اولیه این سبک «شکل» مک ویلیام (1937، مجموعه هنری دولت بریتانیا) است.

 

از سال 1936 به بعد، آثار او به تدریج تحت تأثیر سوررئالیسم قرار گرفت و او ارتباط ضعیفی با جنبش سوررئالیستی بریتانیا داشت. اثر او "چشم بینی و گونه" (1939، گالری تیت، لندن) اثر مهمی از این زمان است، زیرا نشان می دهد که هنرمند به تعامل بین حجم جامد و فضای اطراف، و چگونگی تکمیل بخش های "از دست رفته" بیننده را نشان می دهد. مجسمه در چشم ذهن این کمک کرد تا مک ویلیام به یکی از شناخته شده ترین هنرمندان سوررئالیست در ایرلند تبدیل شود.

 

مجسمه مدرن

برای لیستی از هنرمندان مدرن

نگاه کنید به: مجسمه سازان قرن بیستم.

 

در طول جنگ جهانی دوم، مک ویلیام بیشتر خدمت خود را در هند گذراند. وقتی برگشت، برای تدریس به مدرسه هنر چلسی لندن رفت. در همان زمان او کار بر روی تعدادی از قطعات مختلف، در رسانه های مختلف از جمله برنز، چوب، سفال و سنگ را از سر گرفت.

 

سفارشات مهم شامل چهار فصل برای جشنواره بریتانیا (1951)، شجاعت پدر برای دانشگاه کنت در کانتربری، نیوزلند (1960) و همپستد فیگور در کلبه سوئیس، لندن (1964) بود.

 

با گذشت سالها، آثار او بیشتر نمادین و تخیلی می شدند. مجسمه‌های لوبیایی او در سال 1965، با فرم‌های ارگانیک متورم خود، عشق فیزیکی را جشن می‌گیرند و هجو می‌کنند. مک ویلیام تمایل داشت که به صورت سریالی کار کند و چندین نسخه از یک موضوع را تولید کند، تا اینکه آن موضوع تمام شد و سپس تغییری اساسی در موضوع و سبک ایجاد کرد.

 

اگرچه او بیشتر زندگی خود را در خارج از ایرلند گذراند، اما به نمایشگاه در اینجا ادامه داد و پیوندهای محکمی با هنر ایرلند داشت. او در سال 1950 به عنوان عضو وابسته آکادمی سلطنتی انتخاب شد و در سال 1959 به عضویت کامل درآمد. مک‌ویلیام در سال 1992 در لندن درگذشت. او در بسیاری از مجموعه‌های عمومی از جمله موزه هنر مدرن، نیویورک، گالری تیت، لندن، موزه هنر مدرن ایرلندی و گالری هیو لین، دوبلین. گذشته نگر در شورای هنر ایرلند شمالی در سال 1981 و گالری تیت در سال 1989 برگزار شد.

 

در دسامبر 2006، مجسمه حوا اثر FE McWilliam به قیمت 95000 یورو فروخته شد که یک رکورد جهانی برای یک قطعه مجسمه ایرلندی است. این رکورد تا اکتبر 2009 ادامه داشت، زمانی که پادشاه و ملکه توسط ادوارد دلانی به قیمت 190000 یورو فروخته شد.

 

در دهه 1950 او سفارش های زیادی از جمله گروه چهار فصل برای نمایشگاه جشنواره بریتانیا در سال 1951 دریافت کرد. یک کمیسیون بزرگ (1957) پرنسس ماچا برای بیمارستان Altnagelvin، دری بود.

 

مجسمه: شکل خوابیده

شکل خوابیده، واقع در محوطه دانشگاه کوئینز بلفاست

در طول مشکلات ایرلند شمالی، او یک سری برنز (1972-1973) به نام زنان بلفاست در پاسخ به بمب گذاری در اتاق های چای آبرکورن تولید کرد

 

در سال 1964 به او دکترای افتخاری ادبیات از دانشگاه کوئینز بلفاست اعطا شد. در سال 1966 به عنوان CBE منصوب شد و در سال 1971 مدال طلای Oireachtas را به دست آورد. مک‌ویلیام در بسیاری از مجموعه‌های عمومی، از جمله MOMA (نیویورک) و تیت بریتانیا حضور دارد. در سال 1984، گالری ملی سلف پرتره یک عکس از مک ویلیام را در میان خریدهایی که از شمال‌نشینان برایان بالارد، برایان فران و تی‌پی فلانگان خریداری کردند.

 

شورای هنرهای ایرلند شمالی در سال 1981 یک بازنگری از آثار او ترتیب داد و دومین نمایش گذشته نگر در گالری تیت در سال 1989 به مناسبت تولد 80 سالگی او به نمایش درآمد.

 

حکاکی را تا زمان مرگ ادامه داد. او در 13 می 1992 بر اثر سرطان در لندن درگذشت.

 

سبک کار مک‌ویلیام شامل مجسمه‌هایی به شکل انسان است که در موقعیت‌های عجیب و غریبی که اغلب به‌عنوان مدرن و سورئال توصیف می‌شوند، در هم کشیده شده‌اند.

 

در سپتامبر 2009 شورای ناحیه بنبریج یک گالری و استودیو اختصاص داده شده به کار مک ویلیام و به نام آن را افتتاح کرد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”